Äventyret är en tävling som arrangeras för scouter i Göteborgs scoutdistrikt. Det är ett mycket uppskattat arrangemang där man dels får sätta sina kunskaper på prov inom patrullen men också ges möjligheten att träffa andra scouter från distriktet. Tävlingen går ut på att patruller om 3-6 medlemmar går ett spår, får lösa problem och genomföra uppgifter på olika kontroller. Scouterna är indelade i fyra olika klasser; Spårare, Upptäckare, Äventyrare och Utmanare. Alla patruller måste ha en vuxen ledare på plats som ansvarar för dem. Spårarna måste ha en vuxen ledare med sig ut på spåret och vi rekommenderar även att en vuxen går tillsammans med Upptäckarna.
Passa på att ha ledarvård och kör en kontroll på Äventyret! Eller är ni några Roverscouter som behöver syresättas? Vi behöver hursomhelst hjälp med att arrangera kontroller, för att scouterna ska få ett så bra äventyr som möjligt! Kontrollinstruktion, alltså våra ramar för hur en kontroll ska skapas och genomföras.
Alla frågor eller funderingar på arrangemanget, anmälan, kontrollinstruktion, poängsättning eller annat går bra att skicka till aventyret@gbgscout.se Vi ses och hörs!
5-7 maj
Äventyret firar 10 år i och kring ruinen efter Bohus fästning är belägen på en 40 meter hög klippa på Bagaholmen i den sydöstra delen av Kungälv, cirka två mil norr om Göteborg.
Fästningen började byggas 1308 för att stärka försvaret av Norges dåtida sydgräns och har gett namn åt landskapet Bohuslän. Den har under sin 700-åriga historia kontrollerats av Norge, Danmark-Norge och Sverige. Bohus fästning har varit belägrad minst fjorton gånger, men aldrig blivit erövrad i strid. År 1786 marscherade den sista permanenta garnisonen ut.
Fästningen är statligt byggnadsminne. Vi får inte använda tältspik när vi övernattar där utan tyngder kommer att tillhandahållas.
För mer information om Bohus Fästning: https://bohusfastning.com/
Det går bra förbindelser med kollektivtrafik till fästningen. Det finns också en hel del parkeringar i anslutning till och i närområdet runt fästningen
Vi kommer att använda oss av ungefär samma formel som tidigare år:
1 patrull= 2 funktionär
2 patruller= 2 funktionärer
3 patruller= 3 funktionärer
4 patruller eller fler= 1 kontroll
Lördag 6 maj
Exakt startplats kommer att komma ut närmare arrangemanget när patrullen är anmäld.
Alla patruller måste ha två vuxna ledare på plats (det kan vara samma för flera patruller).
Dessutom måste alla spårarpatruller ha en egen vuxen som går spåret med dem.
Tas med av patrullen själva och äts/tillagas under spåret i närheten av en kontroll eller start och mål.
Tänk på att allting som packas med också ska med hem, lämna inget i naturen.
De Spårar- och Upptäckarpatruller som väljer att övernatta till söndagen kommer att sova inne på fästningen Man får i så fall ta med egna tält/vindskydd.
Väldigt viktigt är att ingen tältspik får följa med, vi får inte störa de som vilar i marken, det kommer delas ut tyngder i stället.
Vi har blivit upplysta om att det blir ganska fuktigt inne i fästningen.
Det kostar 180kr per patrull + 25kr per deltagare.
Vi kommer också erbjuda möjligheten för spårare och upptäckare att sova över lördag-söndag mot en kostnad på 50kr extra per patrull.
1 patrull på 6 deltagare som sover över betalar en avgift på 380kr
Detta år kommer anmälan att ske i två steg:
Steg 1 Här anmäls antalet deltagare i patrullen. Denna anmälan stänger 7’e april.
Det är extra viktigt att ni anmäler rätt antal platser.
Vi måste redovisa antalet i borgen, finansiellt och säkerhetsmässigt.
När anmälan är stängd så är den bindande och ni får betala för de som är anmälda.
Det kommer inte gå att lägga till fler platser i efterhand.
För Spårare och Upptäckare är det nu bara möjligt att anmäla sig till reservlista och man hamnar då på kö för eventuella extra platser eller avhopp.
Anmälan till reservlistan görs i det vanliga anmälningsformuläret.
KLICKA Här för att anmäla patrull
Steg 2 Här anmäls personerna i patrullen. Detta sker på plats innan starten.
Fredag till söndag 5-7 maj
Äventyrare och Utmanare startar och avslutar vid Fästningen.
På fredagen är det “dropp in start” mellan 18.00 och 19.30 sedan följer ett kortare spår till övernattningsplatsen.
På lördagen går de ett längre spår med endast dagspackning.
På söndagen går de ett kortare spår med kontroller.
Vi avslutar gemensamt runt kl 15.
Det måste alltid finnas två vuxna ledare på plats som ansvarar för patrullen (ledarna kan ansvara för flera patruller). I den här ålderskategorin behöver ledare inte gå med patrullen, vi ser gärna att man istället står på kontroll eller hjälpa till som funktionär.
Patrullen tar med egen mat som ni själva tillagar. Patrullerna kommer att få bestämma själva var och när de äter sin lunch under spåret. Det skall dock vara i närheten av en kontroll. Vi rekommenderar sprit-eller gaskök. Eldning får endast ske på befintliga eldningsplatser.
Vi kommer att sova inne på fästningen båda nätterna. Det är som vanligt egna tält/vindskydd som ni sover i, dessa bärs av patrullen till och från lägerplatsen men kan stå kvar över lördagen.
Väldigt viktigt är att ingen tältspik får följa med, vi får inte störa de som vilar i marken, det kommer delas ut tyngder i stället.
Vi har även blivit upplysta om att det blir ganska fuktigt inne i fästningen.
Kostnaden blir 300kr per patrull + 25kr per deltagare.
För en patrull med 6 deltagare i blir avgiften 450kr
Detta år kommer anmälan att ske i två steg:
Steg 1 Här anmäls antalet deltagare i patrullen. Denna anmälan stänger 7’e april.
Det är extra viktigt att ni anmäler rätt antal platser.
Vi måste redovisa antalet i borgen, finansiellt och säkerhetsmässigt.
När anmälan är stängd så är den bindande och ni får betala för de som är anmälda.
Det kommer inte gå att lägga till fler platser i efterhand.
KLICKA Här för att anmäla patrull
Steg 2 Här anmäls personerna i patrullen. Detta sker på plats innan starten.
Vi söker som vanligt funktionärer.
Det finns väldigt varierande med uppgifter, allting från att hjälpa till vid en kontroll till att sätta ut snitslar.
Redo att anmäla dig? Skicka ett mejl till aventyret@gbgscout.se.
Ledare och funktionärer behöver anmäla sig separat, det sker via Scoutnet.
KLICKA HÄR FÖR ATT ANMÄLA FUNTIONÄR/LEDARE
===============================